Ülkemizde işlenen demir cevherinin 4 yılda uğradığı indirim, işletmecisini vurdu.  2011 yılında 192 dolarken, 68 dolara kadar gerileyen ve yaklaşık düşme oranı da yüzde 62 civarı olan demir cevheri, esnafa zor zamanlar yaşatmakta. 

Türkiye Demir Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan, dünya demir cevheri ticaretinin neredeyse yüzde 70’ini Brezilya, Avustralya ve Çin'in elinde olduğunu belirtti.  Brezilya ve Avusturya' nın yayma konumunda, Çin' in de tüketici konumunda olduğunu vurguladı. Sadece Türkiye de değil, tüm dünya' da meydana gelen bu düşüş ile demir cevheri işi olan tüm işletmecileri etkilediğini de belirtti. 

Demir cevheri sektöründe son yıllarda büyük yatırımlar yapıldığını ifade eden Yayan, "Dolayısıyla piyasaya cevher sunma kabiliyeti arttı. Bunun sonucu olarak küçük firmalar kapanmaya başladı. Yüksek maliyetlerle üretim yapan küçük şirketler devre dışı kaldılar. Kısacası, bu sektörde de bir kartelleşme başladı ve dünya genelindeki küçük firmalar egale olmaya başladı" diye konuştu.

Dünyanın en çok demir cevheri ihraç ülkesi Avustralya'da bulunan şirketler BHP Billiton, Rio Tinto ve Fortescue Metal ile Brezilyalı Vale şirketinin bu sene 400 milyon ton demir cevheri üretmeyi planladığı belirtiliyor. Sektörün önde gelen aktörlerinden Çin, geçen sene 1,1 milyar ton demir cevheri talebinde bulunmuştu.

Dünyanın en büyük demir cevheri madeni Brezilya Carajas'ta bulunuyor. Brezilya'nın demir rezervlerinin 15 milyar ton, olmamış cevher rezervinin ise 30 milyar tondan fazla olduğu tahmin ediliyor.

Geçen sene yaklaşık 2 milyar tonluk demir cevheri ticareti yapılmıştı.

 Fiyat düşüşü üretimi de etkiliyor

Emek Boru Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Güven ise fiyat düşüşü nedeniyle kendi ürettikleri kaynaklı çelik boru fiyatlarının da gerilediğini anlattı. Dünyanın önde gelen çelik şirketlerinin, üretim sırasında olmamış madde olarak demir cevheri ve kömür kullandığını ifade eden Güven, demir cevherindeki fiyat düşüşünün belirli bir süre daha devam edeceğinin öngörüldüğünü söyledi.

Güven, fiyatların düşmesinin birçok nedeni bulunduğunu, bunlardan bazılarının arz-talep dengesizliği ve petrol fiyatlarının gerilemesi olduğunu söyledi.


Editör: TE Bilişim