İSTANBUL, 28 Ekim () - Halka arzının üzerinden bir yıl geçmesine rağmen Twitter Inc. yatırımcıları hala bir konudan daha öteye bakmaları için ikna edemedi: kullanıcı sayısındaki büyüme.

Yoree Koh'un The Wall Street Journal Türkiye'de (www.wsj.com.tr) yayımlanan haberinde, halka arz sonrası yatırımcıların yakından izlediği Twitter'ın kullanıcı sayısı ve gelirlerindeki gelişmeler üzerinde duruluyor.

Sosyal medya şirketi tarafından dün yapılan açıklamada gelirlerin 3. çeyrekte bir kez daha iki katından daha fazla arttığı ve 361 milyon dolara yükseldiği söylenirken, hem beklentiler aşıldı hem de yıl bütününe dair rehberlik artırıldı.

Fakat Twitter’in ayda bir en az bir kez giriş yapanlar olarak tanımlanan kullanıcı sayısındaki büyüme son çeyreklerde ivme kazandıktan sonra yeniden yavaşladı ve hizmet sağlayıcısının Facebook ile olan rekabette zorlandığına dair yatırımcılarda endişe yarattı.

Twitter’in hisseleier dün normal işlem saatlerinden sonra yaşadığı düşüşle yüzde 10 gerileyerek 43.65 dolara düşerken, şirketin piyasa değerini 3 milyar dolar silerek 26.9 milyar dolara indirdi. Böylelikle Twitter’in 3 ay önce açıkladığı güçlü ikinci çeyrek verileriyle yatırımcıların yüzde 29 değer kazandırdığı hisselerdeki bu yükseliş de bir nebze silinmiş oldu.

Wall Street oyuncularının kazanılan paradan çok kullanıcı sayısına bakmakta inat etmeleriyle beraber Twitter en çok yatırımcıları şirketin kullanıcı sayısından çok daha fazla şeyden oluştuğuna ikna etmekte yaşıyor. Ne kadar yeni kullanıcı gelirse Twitter’in ana gelir kaynağı olan reklam hedef sayısını o kadar artıracağı varsayılıyor.

Twitter dün yaptığı açıklamada Eylül ayına dek geçen 3 aylık periyod boyunca aylık 13 milyon yeni kullanıcı eklediğini duyurarak dünya genelinde kullanıcı sayısının 284 milyona ulaştığını belirtti. Her ne kadar bu bazı analistlerin beklentileri doğrultusunda gerçekleşse de bir önceki çeyrekte gerçekleşen yüzde 6.3’lük artışın altında kaldı.

Twitter CEO’su Dick Costolo analistlerle gerçekleştirdiği bir konuşmada “Finansal olarak çok güçlü bir çeyrek dönemi daha geride bıraktık. Strateji ve yaptığımız işin kalitesinden mutluyum ama büyük hedeflerimiz ve önümüzdeki fırsatlar göz önüne alındığında iş yapma hızımızı artırmamız çok önemli” ifadelerini kullandı.

Artan kullanıcı sayısı ve kullanıcıların daha aktif olması Twitter’in halka arz edildiği Kasım ayından bu yana şirketin en çok önem verdiği mesele olurken, o noktadan sonra yatırımcılar şirketin zirveye ulaştığına dair bazı sinyaller verdiği algısına kapıldılar.

Bu algının oluşmasından sonra şirket siteyi yalnızca başta üye olanlar değil daha sonra da üye olanların kullanabilmesi için daha basit bir hale getirmeye çalıştı. Bununla birlikte Twitter’in üst düzey yöneticileri şirketin siteyi en çok kullananların ötesinde daha fazla kullanıcıya ulaşmak için çalışmalarını sürdürdüğünü söylerken, 1.32 milyar üyesi olan Facebook ile Twitter arasında en çok karşılaştırma bu noktada yapılıyor.

Pazartesi günü analistlerle yapılan konuşmada Costolo, Twitter’in kullanıcılarının 3’e ayrıldığını ve bunların çekirdek kullanıcılar, siteyi ziyaret edip de giriş yapmayanlar ve başka ekranlardan Twitter’de paylaşılanları görenler olduğunu belirtti.

Twitter’in son çeyreklerdeki en büyük önceliği bütün bu grupların tecrübelerini artırmak olduğu belirtildi.

Şirketin bu çeyrekte yaptığı denemelerden bir tanesi yeni üyelerin önüne ilgilerini çekebilecek profiller sunarak siteyi kullanım hızlarını artırmak oldu. Costolo ayrıca Apple firmasının iOS sistemine uyarlı yeni bir profil dizaynının siteye giriş yapmamış üyeler arasında etkileşimi de artırdığını belirtti.

Twitter’in hem yeni hem de halihazırdaki kullanıcılara hizmeti daha fazla yayabilmesine dair ihtiyaç Dünya Kupası veya benzeri büyük olayların olmadığı geçtiğimiz çeyrekte kullanıcı aktivitesinin azalmasının ardından daha fazla görüldü. Twitter, Dünya Kupası turnuvasının site üyelerinin daha fazla kullanıma geçmesi yönünde teşvik ettiğini duyurmuştu. Twitter’in finansal şefi Anthony Noto analistlerle yapılan konuşmada uluslararası büyümenin aynı zamanda Hindistan’daki seçimler gibi büyük olayların olmamasından dolayı eksik kaldığını dile getirdi.

Aynı zamanda kullanıcıların sitede ne kadar aktif olduğu artık çok net anlaşılamıyor. Bu durum daha fazla ürün değişikliği gerçekleşmesiyle beraber Twitter’in daha önce kriter olarak baktığı “timeline izlemeleri”nin artık daha az fikir vermesinden de kaynaklanıyor. Twitter sayfa her yenilendiğinde bir kez sayılan “timeline izlemeleri”nin yüzde 14 yükselerek 181 milyara ulaştığını ve bir yıl öncesine göre yüzde 4.6 arttığını açıkladı.

Fakat aylık aktif kullanıcılar tarafından timeline izlemesi yüzde 7 düşerek 636’ya geriledi.

Evercore analisti Ken Sena bu ölçümün paylaşılan tweetler, profil sayfalarına ziyaretler veya bir kullanıcının dinlediği sesli parçaları yansıtmadığını ve dolayısıyla daha az fikir verdiğini söyledi.

Uzun süredir Twitter yatırımcısı olan Chris Sacca “Bu ölçümlere dayanan kimseyi suçlamıyorum. Fakat uzun vadede görülecek olan şey bunun tam olarak her şeyi yansıtmadığıdır” ifadelerini kullandı.

Twitter ayrıca henüz bir kar açıklayamazken, en son çeyrekte 175.5 milyon dolarlık bir kayıp bildirdi. Şirket hem firmanın inşasına devam ediyor hem de yeni işe aldığı mühendislere ödemeler yapıyor.

Fakat bütün bunlara rağmen Twitter’in geliri reklam tekliflerini artırması ve reklamcılara daha fazla hedef bulabilmeleri için gerekli araçları sağlamasıyla artmaya devam ediyor. Bu yılın başında Twitter yeni bir reklam yayınlayarak kullanıcıların bir uygulamayı anında cep telefonlarına indirebilmelerini sağlarken, şirket son aylarda video reklamlarını da test etmeye başlıyor. Şirket 4. çeyrek gelirinin 440-450 milyon dolar aralığında olmasını beklediklerini ve yıl geneli gelir beklentilerini de 1.38 milyar dolar olarak açıkladılar.

Bir sosyal medya pazarlama platformu Ampush şef piyasa yetkilisi Chris Amos, “Talep tarafından baktığımızda Twitter’in arkasında iyi bir ivme görüyoruz. Aktif olarak reklamcılarla yeni ürünler test ediyoruz ve harcamaların uzun vadede yukarı yönlü devam edeceğini tahmin ediyoruz. Bazı reklamcıların test bütçelerini artırması ve yeni şirketlerin de resmin içine girmesiyle beraber bu dediğimize dçrdüncü çeyrek de dahil” ifadelerini kullandı.

(http://www.wsj.com.tr/articles/SB10700330261767394000404580241902324891956?mod=dhlturkeyfeed)

 

Kaynak: dha