2010 yılına kadar devamlı yükselen sağlıktaki memnuniyet son 4 yıldır sürekli geriliyor. Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) Sosyal Güvenlik Kurumu’na gönderdiği rapora göre, 2011 yılında yüzde 75 olan sağlık hizmetlerinden memnuniyet geçen yıl yüzde 71,2’ye geriledi. Sağlık hizmetlerinden şikayetçi olan hastaların sayısı ise her 100 kişiden 17 kişiye yükseldi.

KATKI PAYLARI BUNALTTI

Muayene için katkı payı ücreti ödenmesini sorun olarak görenlerin sayısında da büyük bir artış yaşanıyor. Sağlık primi ödenmesine rağmen 14 kalemde katılım ücreti ödeyen vatandaşların şikayeti TÜİK’in anketine girdi.

2012 yılında muayene katkı payından şikayetçi olanların oranı yüzde 53,4 iken, bu oran geçen yıl yüzde 60,9’a fırladı. Muayene ve tahlil ücretlerini sorun olarak görenlerin oranında da yüzde 10’luk artış oldu. 2012 yılında her 100 kişiden 44’ü 5 TL ile 15 TL arasında değişen ücretleri ödemekte zorluk çektiğini beyan ederken, 2014 yılında 54 kişiye çıktı.

HASTANELERDE DOKTOR YOK

Doktor ve sağlık personeli sayısını sorun olarak görenlerin oranında da son 3 yılda artış yaşandı. 2012 yılında yüzde 46,2 olan şikayet oranı geçen yıl yüzde 51,1’e yükseldi. Yine ilaç fiyatlarının yüksekliğinden yakınanlarda da artış ankete yansıdı. 2012 yılında her 100 kişiden 42’si ilaç fiyatlarından şikayetçi olurken, geçen yıl 49 kişiye çıktı. Özel hastane ve özel muayenehanelerdeki tedavinin ardından aldığı ilaçların fiyatının yüksekliğinden şikayetçi sayısı ise başı çekti. Özelde sağlık hizmete alan her 100 kişiden 62’si ilaç ücretlerinden yakındı.

YÜZDE 35’İ ‘KUYRUKLARA’ TEPKİLİ

Hastanelerde muayene ve tahlil için sıra beklemeyi sorun olarak görenlerin sayısı ise toplamda yüzde 35 olarak kayıtlara geçti. Üniversite hastanelerinde tedavi gören her 100 kişiden 45’i kuyruklardan şikayet ederken, devlet hastanesinde 34, aile hekiminde 35 kişi oldu.

Yapılan muayeneyi beğenmeyenlerin oranı ise 2012 yılındaki yüzde 26’dan geçen yıl yüzde 30’a çıktı. En çok şikayet alan muayene devlet hastanelerinde olurken aile hekimine giden her 100 hastadan 30’u muayeneyi beğenmedi.

EMEKLİLERİN ÜCRET İSYANI

SGK’­nın hiz­met­le­rin­de­ki mem­nu­ni­yet­te de bü­yük bir dü­şüş TÜ­İK’­in an­ke­ti­ne gir­di. 2013 yı­lın­da her 100 ki­şi­den 70’i ve­ri­len hiz­met­le­rin­den mut­lu olur­ken, bu oran ge­çen yıl 58,4’e ge­ri­le­di.

100 EMEKLİDEN 80’İ MEMNUN DEĞİL

Va­tan­daş­la­rın en çok şi­ka­yet­çi ol­du­ğu ko­nu ise emek­li ma­aş­la­rı­nın dü­şük­lü­ğü. 100 emek­li­den 80’i emek­li ay­lı­ğı­nın ken­di­si­ne yet­me­di­ği­ni be­yan et­ti. Mem­nu­ni­yet­siz­li­ğe ne­den olan ikin­ci ko­nu ise sağ­lık har­ca­ma­la­rın­da ge­ri öden­me­siy­le il­gi­li iş­lem­ler ola­rak kay­da gir­di. Her 100 emek­li­den 9’u maa­şın­dan ke­si­len ka­tı­lım pay­la­rı ve mu­aye­ne üc­ret­le­ri­nin yük­sek­li­ğin­den ya­kın­dı.
 
Editör: TE Bilişim