29 Eylül 2014 Pazartesi 15:40
79 Okunma
29 Eylül Dünya Kalp Günü
Van Halk Sağlığı Müdürü Dr.Yakup İmren, “29 Eylül Dünya Kalp Günü” dolayısıyla bir kutlama mesajı yayınladı.
Dr. Yakup İmren yaptığı açıklamada, “29 Eylül tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde “Dünya Kalp Günü” olarak kutlanmaktadır. Dünyada olduğu gibi ülkemizde de ölümlerin en önemli sebeplerinden biriside kalp damar hastalıklarıdır. Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre 2008 Yılında 57 milyon kişi ölmüş ve tüm ölümlerin %63’ü bulaşıcı olmayan hastalıklar sonucunda meydana gelmiştir. Bulaşıcı olmayan hastalıklar içerisinde her üç kişiden biri 17.3 milyon kişi kalp ve damar hastalıkları nedeniyle yaşamını kaybetmiştir” dedi.
Dr. İmren, “Kalp ve Damar Hastalıklarına bağlı ölümlerin artarak 2030 yılında 23,3 milyon kişiye ulaşılacağı tahmin edilmektedir. Ülkemizde ise her beş kişiden birinin ölüm nedeni kalp damar hastalığıdır. Kalp ve damar hastalıklarına neden olan risk faktörlerini şöyle sıralayabiliriz. Sosyal ekonomik faktörler ve kültürel değişiklikler (küreselleşme, şehirleşme) toplumun yaşlanması, stres, kalp hastalıkların temel belirleyicisidir. Bunların yanı sıra diğer risk faktörleri ise; yetersiz ve dengesiz beslenme: Sağlıksız beslenme (hazır besin tüketimi, tuzun fazla tüketilmesi gibi) alışkanlıklarının olması” ifadelerine yer verdi.
Erkeklerde 45 ve kadınlarda 55 yaşın üzerine olunması.
Ailede kalp hastalığı öyküsü olanların birinci derecede akrabalardan koroner arter hastalığı öyküsü,sigara ve alkol tüketimi,yüksek kan basıncı (hipertansiyon) yüksek kolesterol seviyesi(hiperkolseterolemi), diyabet,şişmanlık,hareketsiz yaşam, obezite bibi sıralanabileceğini ifade eden dr. İmren, “Kalp hastalıklarından korunmada beslenme ve fiziksel aktivite çok önemlidir. Beslenmede dikkat edilmesi gereken en önemli, husus yağın azaltılmasıdır. Günlük yağ tüketimimiz aldığımız enerjinin %30’u kadar olmalı. Örneğin günde 2000 kalori tüketen bir kişinin en fazla 67 gram /gün yağ tüketmesi sağlıklıdır. Yağ kullanımı azaltılmalı, kullanılan yağlar ise doymuş yağlar değil doymamış yağlar olmalı. Kullandığımız yağ bitkisel kaynaklı olmalı; ayçiçeği yağı, soya yağı, zeytinyağı, kanola yağı, fındık yağı vb. tercih edilmeli. Beslenmede balığa daha çok önem verilmeli, haftada en az iki kez balık tüketilmeli. Günde en az beş porsiyon meyve ve sebze tüketilmeli. Sebze ve meyvelerde posa içeriği fazla olduğu için kalp ve damar sağlığını korumada olumlu etkisi vardır. Yağsız dana, koyun eti ile derisi alınmış kanatlı hayvan etleri tercih edilmeli ve tüketimi sınırlı olmalı. Günlük enerji gereksiniminin büyük kısmını kompleks karbonhidratlardan sağlamalı. Özellikle kurubaklagiller, kepekli ekmek, bulgur, makarna yulaf gibi çözünür posa içerdiği için kan lipitlerini düşürücü etkisi vardır. Ayrıca satın alınan besinlerin etiketlerinin üzerindeki yağ miktarları kontrol edilmeli. Uygun pişirme yöntemleri seçilerek yağ kullanımı azaltılmalı. Haşlama, fırında pişirme, ızgara gibi yöntemler tercih edilmeli. Süt ve süt ürünlerini kullanırken az yağlı ve yağsız olanlar tercih edilmeli” şeklinde konuştu.
FİZİKSEL AKTİVİTE ARTTIRILMALI
Kalp sağlığı için düzenli ve orta düzeyde fiziksel aktivitenin önemli olduğunu ifade eden Dr. İmren, “ Aktif yaşam kan kolesterol ve trigliserit düzeylerini kontrolde tutar, iyi kolesterol dediğimiz HDL kolesterol düzeyini arttırır. Kan basıncını düşürür, stresi kontrol etmeye yardımcı olur. Enerji harcayarak vücut ağırlığının kontrol altında tutulmasını sağlar. Günlük 30 dakikalık orta şiddette egzersiz (yürüyüş, yüzme, hafif tempoda koşu) kalp sağlığını korumada önemlidir” ifadelerine yer verdi. Dr. İmren açıklamanın sonunda ise “Dünya Kalp Sağlığı Gününüz” kutlu olsun diyerek sözlerini tamamladı.
(EKİP-ŞAK-Y)
.
Son Güncelleme: 29.09.2014 15:40
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.