Baden Württemberg Eyaleti’nin başkenti Stuttgart’ta hava kirliliğinin son yıllarda sürekli artmasına farklı çözümler aranıyor.

Partikül kirliliği nedeniyle Avrupa Birliği’nden eleştiri alan eyalette tedbirler arasında trafik yoğunluğuna yönelik olanlar dikkat çekiyor. Stuttgart’ta yeni yılın ilk günlerinden itibaren ‘partikül kirliliği alarmı’ verilmesi bekleniyor.

Stuttgart Büyükşehir Belediyesi’nin Alman Meteoroloji İdaresi’nin (DWD) verileri ile vereceği alarm birkaç gün öncesinden belediyenin internet sayfasından ve radyolardan duyurulacak.

Söz konusu alarm DWD’nin yağış, rüzgar şiddeti ve yönü gibi parametrelere bağlı olarak partikül kirliliğinin belirlenen değerlerin üzerine çıkması durumunda verilecek.

Alarmın verildiği zamanlarda vatandaşlardan özel araç kullanımı yerine toplu taşım araçlarını ya da özel araçlarla gruplar halinde seyahati tercih etmeleri isteniyor. Özel araç kullanımı kesinlikle zaruri ise bu durumda elektrikli araçların tercih edilmesi alternatif çözüm olarak gösteriliyor.

Araç zarureti olmayan durumlarda ise vatandaşların gidecekleri yerlere bisikletle ve yürüyerek gitmeleri özellikle isteniyor. Ayrıca kirlilik alarmı verildiği zaman soba ve şömine kullanımının da kısıtlanması gerekiyor.

Alarm durumunda yapılması gerekenlerle ilgili kanuni bir yaptırım olmayacak. Bu tedbirlerle vatandaşların hava kirliliğine karşı duyarlılıklarının biraz daha uyarılarak aktif katılımları hedefleniyor.

Ancak hava kirliliği ile ilgili değerler hedeflenen düzeyde olmazsa 2018 yılından itibaren araç sahiplerine yönelik bazı yaptırımların olabileceği gündeme geliyor. Bu bağlamda araçlarda tek seyahat yerine bir ya da birkaç ilave yolcunun seyahat etmesi şartının getirilmesi de söz konusu olabilecek.

AB Komisyonu geçtiğimiz yıl Kasım ayında Stuttgart’ta aşırı yüksek hava kirliliğinden dolayı yasal takip uyarısı yapmıştı. Hava kirliliği ölçümlerinde Almanya’nın havası en kirliği kavşak noktası olarak bilinen Neckartor bölgesi dikkat çekiyor. Kasım ayı sonuna kadar yapılan iki aylık ölçümlerde AB Komisyonu’nun belirlediği metreküpte 35 mikrogram kabul edilebilir partikül sınırı Neckartor bölgesinde 50 mikrogram olarak tespit edilmişti.

Bilindiği gibi Avrupa Birliği 2005 yılından bu yana üye ülkelerde havadaki partikül kirliliğini azaltmak için tedbirler almaya çalışıyor. AB’nin bu konuda en fazla dikkat çektiği nokta ise hava kirliliğine bağlı astım ve kanser vakalarının yükselişi.

Almanya’da Baden Württemberg gibi endüstri ve sanayinin geliştiği bölgelerde işletmeler için özel filtreleme sistemleri ve motorlu araçlarda partikül filtre zorunluluğu getirilerek hava kirliliği ile mücadele ediliyor.

Baden Württemberg’de hava kirliliği ile mücadelede bazı bölgeler partikül filtresi kullanımına göre araç girişleriyle ilgili tedbirlerini daha da sıklaştırıyor. Bu çerçevede filtre normu EURO 3 (Sarı plaketli) olan araçların şehir trafiğine girmesine izin verilen bazı şehirlerde artık sadece EURO 4 (Yeşil plaketli) araçlara izin veriliyor.
Kaynak: cha